مجله

ویندوز 12 و امکانات جدید

امکانات جدید ویندوز 12

با فرا رسیدن سال 2024، زمزمه‌ها در انتظار ورود ویندوز 12 قوت گرفته است. هرچند که جزئیاتی از این آپدیت بزرگ توسط کمپانی مایکروسافت به طور رسمی منتشر نشده، اما انتظار می‌رود که این نسخه جدید ویندوز با تکمیل رسالت ویندوز 11، درهای جدیدی از امکانات و آپدیت‌ها را به روی کاربران خود بگشاید و برای تجربه یک سیستم عامل شخصی‌سازی شده و در عین حال یکپارچه، گزینه‌های زیادی را در اختیار کاربران قرار دهد. با این وجود که ویندوز 11 به سه سالگی خود نزدیک می‌شود، به لطف به‌روزرسانی‌های منظم همچنان جایگاه خود را حفظ کرده است. گزارش‌های غیر رسمی حاکی از آن است که ویژگی‌های جدیدی مانند جستجوی پیشرفته بر پایه هوش مصنوعی، نوار وظیفه شناور و طبق انتظار، نیازهای سخت‌افزاری بالاتری متوجه ویندوز 12 خواهد بود. در حالی که مایکروسافت قصد شکستن سکوت خود را ندارد، به نظر می‌رسد ورژن‌های مختلف ویندوز 12 نیز با نیازهای مختلف سازگار است و از قابلیت‌های فعلی نسخه قبلی خود پیشی می‌گیرد.

تاریخ انتشار ویندوز 12

همانطور که پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم، مایکروسافت به طور رسمی ویندوز 12 یا هر نام دیگری که برای آن در نظر دارد را معرفی نکرده و از تاریخ انتشار آن نیز خبری رسمی در دست نیست. این عدم تایید، حدس و گمان‌هایی به همراه داشته که با الگوی انتشار نسخه‌های قبلی جور در می‌آید. بر اساس گزارشات منتشر شده، به نظر می‌رسد که مایکروسافت قصد دارد انتشار نسخه‌های جدید ویندوز را در بازه‌های زمانی 3 ساله و به‌روزرسانی امکانات ویندوز را به شکل سالانه دنبال کند. انتشار ویندوز 11 در سال 2021، احتمال دسترسی کاربران به ویندوز 12 در پاییز سال 2024 را تقویت می‌کند.

اگر در برنامه Windows Insider حضور دارید، شاید زودتر از سایر کاربران از ویژگی‌های ویندوز 12 خبردار شوید. در این برنامه و مخصوصاً در کانال Canary، شما در جریان اهداف مایکروسافت و ویژگی‌های جدید ویندوز قرار می‌گیرید. البته مایکروسافت تا نزدیکی تاریخ انتشار ویندوز 12، اطلاعات دقیق را در سینه نگه‌می‌دارد و تا آن هنگام، بسیاری از این موارد به آپدیت‌های ویندوز 11 نسبت داده می‌شوند. اکثر ویژگی‌هایی که تا کنون به نمایش در آمده‌اند، در ویندوز 11 جای گرفته‌اند و الباقی ماجرا در ماه‌های نزدیک به انتشار رسمی شگفتی‌ساز خواهد بود. واضح است که باید بیشتر منتظر بمانیم تا ببینیم که مایکروسافت این بار چگونه کاربران خود را غافلگیر می‌کند.

آیا آپدیت به ویندوز 12 اجباری است؟

مایکروسافت با انتشار ویندوز 12، کاربران را به ترک ویندوز 11 مجبور نمی‌کند. مخصوصاً اگر از کاربران نسخه 22H2 ویندوز 11 هستید، این احتمال وجود دارد که علاوه بر بروزرسانی‌های امنیتی، در آینده امکانات تازه‌ای را از طریق بروزرسانی‌های مایکروسافت دریافت کنید. با این حال، هر نسخه از ویندوز دوره پشتیبانی مشخصی دارد که در انتهای این دوره، بدیهی است که بروزرسانی به نسخه‌های بالاتر ویندوز بهترین گزینه روی میز خواهد بود. برای مثال، اگر از نسخه اوریجینال ویندوز 11 Home یا Pro استفاده می‌کنید، احتمالاً به انتهای 24 ماه پشتیبانی ویندوز نزدیک می‌شوید.

امکانات جدید ویندوز 12

در حالی که هیچ قطعیتی در مورد ویژگی‌های ویندوز 12 وجود ندارد، گزارشات و گمانه‌زنی‌هایی حول ویژگی‌های بالقوه آن شکل گرفته است. در اینجا نگاهی اجمالی به این احتمالات هیجان‌انگیز می‌اندازیم:

  • تغییرات رابط کاربری دسکتاپ

با رجوع به نمونه‌ای که در جریان سخنرانی اصلی Microsoft Ignite توسط مدیر عامل شرکت مایکروسافت -ساتیا نادلا- به نمایش گذاشته شد، تغییرات قابل توجهی نظیر شناور بودن taskbar و انتقال برخی آیکون‌های سیستمی مانند Wi-Fi، باتری و ویجت آب و هوا به بالای صفحه قابل روئیت بودند که تا حدودی به macOS یا برخی توزیع‌های لینوکس شباهت دارد. این نمونه، یک طراحی اولیه از ویندوز 12 به شمار می‌رود و اجرای چنین تغییرات گسترده‌ای در نمونه نهایی ویندوز 12 قطعیت ندارد؛ اما نباید فراموش کنیم که با ورود ویندوز 11، پس از سال‌های طولانی تغییرات چشم‌گیری در نوار وظیفه ایجاد شد و ویندوز 12 نیز می‌تواند چنین سودایی در سر داشته باشد.

  • تعامل بیشتر با هوش مصنوعی

پس از غوغای ChatGPT در سال گذشته و مخصوصاً ادغام آن در بینگ مایکروسافت، دیگر نمی‌توان تصور کرد که هوش مصنوعی با ویندوز 12 تعاملی نداشته باشد. احتمالاً این خبر پایانی برای کورتانا به شمار می‌رود؛ چرا که اکنون ربات‌ها فراتر از دستیار صوتی، محتوای موجود در صفحه نمایش را تشخیص می‌دهند و مطابق دستور کاربر، به اقدامات بی‌شماری می‌پردازند.

جستجوی ویندوز 12 می‌تواند از هوش مصنوعی بهره بگیرد تا نتایج دقیق‌تر و مرتبط‌تر با نیازهای کاربران را ارائه دهد. حتی ممکن است بتواند سوالاتی که پرسیده نشده را پیش‌بینی کرده و به آن‌ها پاسخ دهد.

خط زمانی ویندوز با کمک هوش مصنوعی می‌تواند فعالیت در برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها را به خاطر بیاورد تا محتوای خاصی را پیدا کنند.

ما نمی‌دانیم که آیا ویندوز 12 یک ارتقاء رایگان برای کاربران فعلی ویندوز خواهد بود یا خیر، اما به نظر می رسد با توجه به اینکه ارتقاء ویندوز 10 و ویندوز 11 برای هر کسی که ویندوز 7 یا بالاتر دارد رایگان است، این روند تکرار شود.

طبیعتاً، مایکروسافت هیچ اشاره‌ای مبنی بر هزینه ویندوز 12 برای کسانی که رایانه‌های شخصی جدید می‌سازند، ارائه نکرده است. اگر از قیمت فعلی پیروی کنند، برای Windows 12 Home 139 دلار و برای Windows 12 Pro 199 دلار خواهد بود.

آیا ویندوز 12 حداقل مشخصات سیستم مورد نیاز را افزایش می‌دهد؟

به نظر می‌رسد که پاسخ این سوال “مثبت” باشد. واضح است که مایکروسافت از برخی مشخصات نظیر ویژگی سخت‌افزاری TPM دست نمی‌کشد. وقتی که ویندوز 11 عرضه شد، اصلی‌ترین فاکتور برای دسترسی به آن این بود که مادربرد دستگاه به عنوان عملکردی امنیتی از TPM فعال برخوردار باشد. البته زمزمه‌هایی مبتنی بر افزایش رم مورد نیاز از 4 گیگابایت در ویندوز 11، به 8 گیگابایت در ویندوز 12 به گوش می‌رسد که از صحت آن اطمینان نداریم. با وجود اینکه دلیلی برای رد کردن سایر مشخصات مورد نیاز ویندوز 11 توسط ویندوز 12 وجود ندارد، اما چندان دور از ذهن به نظر نمی‌رسد.

  • پردازنده 64 بیتی دوهسته‌ای (عرضه شده از حدود 2018 به بعد)
  • سرعت کلاک 1 گیگاهرتز یا بیشتر
  • فضای خالی 64 گیگابایتی در درایو
  • قابلیت Secure Boot با تکیه بر UEFI
  • TPM 2.0 (ماژول پلتفرم قابل اعتماد)
  • صفحه نمایش بزرگتر از 9 اینچ با وضوح HD (1366×768)
  • کارت گرافیک سازگار با DirectX 12 / WDDM 2.x

نتیجه‌گیری

موارد بررسی شده در این مطلب، صرفاً از زمزمه‌هایی پرده بر می‌دارد که پتانسیل ویندوز 12 را برای تبدیل شدن به یک سیستم عامل محبوب به رخ می‌کشد. این زمزمه‌ها می‌توانند جامه عمل بپوشند و یا به سادگی در تاریخچه فناوری محو شوند، به گونه‌ای که از اول وجود نداشتند. باید منتظر باشیم و ببینیم که مایکروسافت این بار چگونه در این عرصه هنرنمایی می‌کند. اما یک چیز مسلم است: ویندوز 12 این پتانسیل را دارد که یک جهش بزرگ رو به جلو باشد و صفحه جدیدی از محاسبات شخصی، هوشمند و بدون زحمت را ورق بزند. بنابراین، برای فراخوان رسمی گوش به زنگ باشید تا از آن‌چه که در این لحظه در هاله‌ای از ابهام فرو رفته است، آگاه شوید.

پرسش‌های متداول

  1. ویندوز 12 چه زمانی منتشر می‌شود؟

مایکروسافت به طور رسمی تاریخی برای انتشار ویندوز 12 اعلام نکرده، اما اکثر گزارشات به عرضه در سال 2024 و احتمالاً در پاییز این سال اشاره دارد.

  • آیا ارتقا به ویندوز 12 رایگان خواهد بود؟

مشخص نیست که ارتقای ویندوز 12 برای کاربران فعلی ویندوز رایگان باشد یا خیر. اما با توجه به رایگان بودن ارتقا به ویندوز 10 یا ویندوز 11 برای هر کاربری که ویندوز 7 یا بالاتر دارد، بعید است که مایکروسافت از ادامه این روند چند ساله خودداری کند. با این حال اگر لایسنس ویندوز اورجینال را ندارید، برای دسترسی به ویندوز 12 باید آن را خریداری کنید و یا از نسخه کرک شده با امنیت پایین‌تر استفاده کنید.

  • آیا ارتقا به ویندوز 12 ضروری است؟

برای پاسخ دادن به این سوال، باید منتظر بمانید و ببینید که ویژگی‌ها و امکانات جدید در ویندوز 12 تا چه حد برای شما کاربردی و جذاب خواهد بود. همچنین، می‌بایست بررسی کنید که آیا سخت افزار و نرم افزار سیستم شما با سیستم عامل جدید ویندوز سازگار است یا خیر. برای کاربرانی که به انتهای دوره پشتیبانی ویندوز خود نزدیک شده‌اند، توصیه می‌شود که برای حفظ امنیت دستگاه خود بروزرسانی‌های ویندوز را به طور جدی تحت نظر داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *